Vis enkelt innlegg
Gammel 27-07-10, 12:52   #18
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Matindustri og næringsmidler

Hehe, det er nok ingen som får noen som helst for Synnøve ost eller kvasi ost
Synnøve kjøper all melken de bruker av TINE.
Q meieriet ligger ca 10 øre over i pris av hva TINE gir.
På slakteri siden er prisene også relativt like.

Det er ikke råvareprisen som vil variere, for den er ganske fast, satt av Staten gjennom jordbruksoppgjøret, men evt eier utbetalinger osv.
Jeg er på jungende grunn her, må lese opp litt, for jeg har ikke satt meg veldig godt inn i mekanismen bak EM og hvorfor de er en "trussel".
Men sånn helt generelt så er det EM som ikke er produsert gjennom samvirke som er største problemet. Feks REMA egg ( en ide som vel aldri, heldigvis, ble satt skikkelig ut i livet). Det fordi produsent der har svært lite å stille opp med. Innenfor samvirket er man mange, man er involvert på eier siden og har en ( liten) styringmakt. Det ER en fordel å være mange. Nå er ikke jeg noen ihuga samvirke bonde, vi leverer bla. kjøttet vårt til et lokalt privat slakteri, men jeg ser helt klart at samvirket er SVÆRT viktig for å sikre rettighetene til produsent. Den norske samvirketanken er også i bruk i mindre skala i feks MUL-land for å gi produsenene i disse landene en muklighet til å bli sterke sammen.

Så jeg rotet litt i det forrige innlegget mitt. Man må skille mellom EM leieprodusert gjennom samvirket ( TINE, Gilde-Prior, F-K) og EM med egene levrandører som ikke går gjennom samvirket, Rema egg feks.
Men det der er en vanskelig balansegang, helt klart!!

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat