Vis enkelt innlegg
Gammel 29-07-10, 10:20   #4
Balanse
Vaklende

Balanse sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Blogginnlegg: 16
Balanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt av
Standard

Sv: Fagfolk advarer mot gale ADHD-diagnoser

Jeg har ikke erfaring med barn som har ADHD-diagnose, men jeg holder på å bygge meg erfaring med barn som har forstyrrelser i utvikling knyttet til nervesystemet og refleksaktivitet. I den forbindelse ser jeg (spredte empiriske studier og [datapunkt]) at symptomer på forstyrrelser eller umodenhet fort vil leses som ADHD. Symptomlista på ADHD og symptomlista på forsinkede reflekser er rimelig lik, og mens det ene løses ved medisiner dempes/avlæres symptomene ved det andre via enkle fysiske øvelser og tilpasninger i oppfølging/veiledning/oppdragelse.

Det kan jo spekuleres i om mange kunne unngått en ADHD diagnose og medisinering ved å undersøke og behandler slike nevrologiske utviklingsforstyrrelser. Det blir spekulativt da, siden det ikke er nok empirisk materiale her ennå.

Den "ordentlige" litteraturen er ikke så lenkbar eller umiddelbart lesbar, og en del av det som skrives fremstilles veldig lettvint/"amerikansk" fra selgere av terapiprogram. Men her er noen lenker ihvertfall, jeg har etterhvert satt meg så mye inn i dette at jeg synes det er verdt å spre litt informasjon om det, så får dere lese med kritisk sans de som eventuelt gidder:

Retained reflexes; a possible cause of ADHD. (trekker veldig langt ift konklusjoner om årsak/virkning, men faktadelen er relevant og interesant ift en australsk studie av gutter med ADHD-diagnose og symptomsammenhengen med refleksaktivitet)

Primitive reflekser satt i sammenheng med synsfunksjonen (en del om reflekser generelt, men rettet mot optiker, så mye om syn. Sjekk side 44)

Balanse er ikke aktiv   Svar med sitat