Sv: Fagfolk advarer mot gale ADHD-diagnoser
De fleste jeg hører som snakker om at det er alt for mange som får diagnosen er mennesker som ikke har diagnosen selv eller har barn med det.
Det er så lett å si at det er foreldrene som ikke har kontroll på barna sine, uten tanke for hvordan hva foreldre med ADHD diagnose selv har tenkt. Man føler seg ganske så mislykket til tider som foreldre når barnet er som det er.
De fleste som får diagnosen er gjennom mange tester før en diganose blir satt.
De blir observert på skolen, foreldrene og skolen må fylle ut undersøkelsesskjemaer flere ganger. Det er i tillegg flre andre tester som blir tatt av de.
Det blir også gjort noen somatiske undersøkelser.
Det er IKKE slik at man som foreldre bare kan gå til fastlegen, be om en henvisning så får man respet på Ritalin eller tilsvarende medisiner.
Jeg har som mange andre foreldre hatt mine tvil ang å medisinere sønnen min, men den dagen han gledesstrålende kunne fortelle at han hadde sittet stille en hel skoletime viste jeg at vi hadde tatt rett valg. Det var nemlig første gangen han gjorde det. Han gikk da i 7. klasse........
Å si at gutter er gutter og de finner på mye tull, kan ikke sammenlignes med barn med ADHD. De guttene er gjerne de guttene som får skylda for alt, fordi de er de som finner på så alt for mye.
De er gjerne klassens klov, ikke fordi det er så himmla morsomt for de, men det får fokuset vekk fra at de sliter og at de rett og slett ikke klarer å konsentrere seg en hel skoletime. Det går ikke på at de klarer å konsentrere seg om ting så lenge de synes det er morsomt, for de gjør ikke det.
Mellomste min kunne se en hel film uten problemer, men han var også den som satt som en mark under hele filmen. I tillegg så fikk han sjeldent med seg alt, selv om det var aldri så mye norsk tale.
Til slutt kan jeg ta med hva legen på BUP sa til oss når mellomste hadde fått sin diagnose.
Medisiner er ikke alt, det aller viktigste er en tilrettelegging på skolen. Men det alene er heller ikke nok for alle. Sammen derimot er tilrettelegging og medisiner den rette "kuren" for barna.