Sv: Utsagn i artikkel om at kvinner vil forsørges, fra Dagbladet
Opprinnelig lagt inn av him, her.
Mitt inntrykk er at de fleste som er deltidsarbeidende er "vanlige" folk som har litt for dårlig tid og de fikser på det ved at den som tjener minst jobber redusert. Så det at det er flest kvinner som jobber deltid skyldes at kvinner generelt sett tjener mindre enn menn. Og det er det jeg synes jeg leser ut av denne diskusjonen også, man synes det er et samfunnsproblem at i de tilfellene hvor familiene trenger "mer tid" så er det alltid kvinnen sin jobb som betaler for tiden.
Der er jeg enig med deg. Men jeg tror ikke løsningen nødvendigvis er å "angripe" kvinnene. Jeg synes det behovet som den reduserte arbeidstiden skal dekke ofte forsvinner i slike diskusjoner. For det er ofte helt reelle behov. Omsorgsbehov og oppgaver som må ivaretas, men som det ikke finnes særlig andre løsninger for.
Grunnen til at jeg ikke tar denne diskusjonen personlig, for det gjør jeg ikke, er at min situasjon dreier seg om litt andre ting. Allikevel lurer jeg jo litt på hvordan statistikken ville ha sett ut om mennesker i min situasjon fikk bedre løsninger/ordninger. (Jeg er ikke hjemmeværende nå, men det er ikke umulig at det blir slik og da er det langt ifra et sånn "happy go lucky"-valg det er snakk om. Veldig langt i fra.)
Sånn generelt sett tenker jeg at man kanskje kan se litt mer kritisk på hvor mye frivillighet det er i statistikken. Hvor mange er ufrivillig deltidsarbeidende? Hvor mange er mer eller mindre ufrivillig hjemmeværende? Hvor mange velger deltid/hjemmetilværelsen fordi alternativene er elendige? Og hvordan skal man kunne gjøre noe med dobbeltarbeidende-problematikken dersom man nedvurderer omsorgs- og hjemmearbeid? Hvordan skal man da skape forståelse for at menn må mer på banen i forhold til det arbeidet om vi samtidig avfeier det som enkeltpenkelt og kommer med gubbeteorier om at kvinner er svakelige når de blir syke av totalbelastningen?
De som virkelig kan velge og har økonomi til det vil jo kunne sikre seg via egne pensjonsavtaler, kan de ikke? Så vi kan sikkert diskutere "frognerfruer" med forakt og generalisere holdningene vi har til det, men de kvinnene som virkelig trenger solidaritet, de som virkelig vil få svi i lengden, de trenger noe helt annet. De trenger løsninger.
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
|