Vis enkelt innlegg
Gammel 10-08-10, 19:43   #15
Eni
tøff som havregrøt

Eni sin avatar

Medlem siden: May 2010
Hvor: oppi nord
Eni er litt kulEni er litt kul
Standard

Sv: Syk katt, mulig leverskade, hjelp? Noen med erfaring?

Hmm...
Jeg tillater meg til å tenke høyt fremdeles... (ikke at jeg sitter på noen fasit, og igjen, min anatomi strekker seg kun til mennesker, og jeg vet ikke hvor aktuelt dette er for katter)

Men altså, ved f.eks en stein i gallegangen, kan denne komme så langt ned, at den også stopper for utløpet til bukspyttkjertelen. (gallegangen og bukspyttkjertel-gangen samles, og har felles utgang til tarmen, så en stein langt ned kan sette en stopp for begge)
Symptomer er smerter, slapphet, mørkere urin, lysere avføring, og det hvite i øyet kan bli gult. (altså gulsott/ikterus) Og det stemmer vel veldig med det S har...
En stein (eller anna sykdom) som stopper for bukspyttkjertelen, kan føre til at man får en betennelse i bukspyttkjertelen. Dette igjen kan påvirke insulin-produksjonen (bukspyttkjertelen produserer altså insulin, som igjen påvirker blodsukkeret. Lite insulin = høyt blodsukker), og kan gi forbigående eller permanent diabetes...

Huff, jeg syns virkelig synd på både dere og S... Man blir jo så inderlig glad i disse pusekattene...

Det er jo et godt tegn at S er litt kvikkere i dag. Krysser fingrene for at det går bra!

God bedring til pusen!!