Vis enkelt innlegg
Gammel 13-08-10, 15:03   #19
Lhi-My
Bør lage seg en tittel selv

Lhi-My sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Lhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt av
Standard

Sv: Melkefritt kosthold til barn - hjelp!

Opprinnelig lagt inn av Heilo, her.

Er det laktose eller melkeproteiner som datteren din reagerer på Lhi-My? Tine har en laktosefri melk hvor de har fjernet laktosen ved hjelp av laktase (som vel er det enzymet som laktoseintolerante mangler?). Den smaker som vanlig melk tror jeg.

Vi vet ikke enda. Hun tok blodprøver for snart en måned siden. Vi har fått svar på kun den ene og det var en generell allergiprøve. Den slo ut, så noe reagerer hun på. Hun er også testet på melkeallergi og på laktoseintoleranse, men har ikke fått svar på noen av dem enda.

Problemet har vært magesmerter og tidvis løs mage. Hun har nok hatt mer smerter enn vi har vært klar over. Vi merket egentlig ikke hvor ille det antakeligvis har vært før vi så hvordan hun endret seg når vi fjernet melka helt. Det ble en ny unge, både humørmessig og ikke minst i forhold til utholdenhet og form generelt.

Hun har fått i seg små porsjoner med melk mer eller mindre utilsiktet nå mens hun har gått på diett. Alle gangene dette har skjedd, har hun fått magesmerter og dårlig form. Hun spiste f.eks. en yoghurt i smug en kveld og hadde da skikkelig magevondt sist på natta og neste morgen. Hun har også reagert på pølser med melk og på sjokoaldepålegg hun fikk av bestemor (som mener melkeallergi er bare tull og uansett er det så lite melk i sjokoladepålegg at det kan man ikke reagerer på, og dessuten må hun få noe godt av og til osv osv!).

Jeg har ikke all verdens kunnskap om dette, men for meg ser det ut som om jenta reagerer på melkeprotein og ikke "bare" er laktoseintolerant (som jeg selv er). Jeg har ikke prøvd laktosefri melk på henne nå siden hun skal være helt melkefri, men når hun reagerer på yoghurt o.l., er det vel mer sannsynlig at det er melkeprotein hun ikke tåler?

Lhi-My er ikke aktiv   Svar med sitat