Dere som jobber i barnehage, eller bare er interessert
Hvordan ville dere taklet følgende situasjon: (spør pga utdanningen jeg tar. det er en situasjon hentet fra praksisen min i 1. året)
En gutt på 2,5 år er en vilter type. Dårlig språk for alderen, og kanskje litt vant til å få lov til det han vil hjemmefra(?). Han er stadig i "trøbbel" i situasjoner som å f.eks bite andre barn, ta leker fra andre, "ødelegge" leken til andre barn, har ingen faste lekevenner, en litt sånn type som bare svimer litt rundt og ingen ser han før han gjør noe galt. Han har fått litt sånn bråkmakerstempel.
Det er alltid negativt rundt måltidet med han fordi han spiser lite, er kresen og spiser aldri skorper. Det begynner bra, han velger det han vil ha på skiven (en halv) og spiser innmaten og så vil han ha en til, men får ikke lov før han spiser skorpen sin. Det ender alltid med at alle har gått fra bordet og han får ikke lov før han spiser skorpen sin. Dette tar tid og han gråter, er sint, kaster skorpen på gulvet et par ganger, før han til slutt presser den i seg. Jeg syns det ser ut som han har problemer med å tygge de harde bitene, men hvem vet. Det samme skjer hver dag, både til frokost og lunsj. (Han er også tynn for alderen.)
Måltidene er blitt utrolig negative for han, men de som jobber der mener han må lære seg å spise hele skiven før han kan få mere mat, fordi til og med de barna som er yngre enn han spiser skorper. selv en gutt uten tenner.
Hvordan hadde du taklet denne situasjonen hvis du jobbet der?