Sv: Kan kroppen "trene seg opp" til å forbrenne karbohydrater?
Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.
Men tror du det er genetisk betinget, eller kan det ha sammenheng med at du f.eks. har hatt lavkarbo-kosthold over lengre tid?
Dette er veldig interessant - pøs på med kunnskap!
Hvis man skal trene på dette, er det kanskje lurt å spise masse sjokolade - som jo er rikt på både sukker og fett? 
Grunnen til at jeg ikke tåler karbohydrater er et for stort inntak gjennom mange år. Karbointoleransen kom først - så er lavkarbokostholdet da en fiks på et problem som kom først.
Etter lang tid med lavkarbomat er forsåvidt toleransen noe økt. Jeg kan godt spise et stykke kake nå uten at det medfører noe som helst. Men det er fordi bukspyttkjertelen ikke lenger jobber overtid med å produsere store mengder insulin - og dermed greier å ta en topp nå. Tidligere har min kropp i mange år hatt en dårlig respons på insulin og dermed måttet ha mer og mer insulin for å bearbeide karbohydrater. Insulin øker også fettcellenes evne til å lagre fett - og dermed skyter vekten rakettfart oppover.
Med mindre karbohydrater i kosten kunne til slutt bukspyttkjertelen slappe av til normalt nivå igjen og kroppen var ikke lenger innstilt på optimalisert fettlagring. Dermed gikk også vekten ned.
Til slutt kommer den fiffige saken med smakspreferanser. Det ser ut til at smakspreferanser endrer seg med endring i blodsukker. Har man forhøyet blodsukker så trekkes man mer mot søte smaker enn om blodsukkeret er stabilt på et lavere nivå.
Da jeg var på mitt store fant jeg mat kvalmende og døde nesten for et stykke kake. I dag kan jeg finne på å ha veldig lyst på oliven.
|