Sv: Denne er jeg spent på jussen i
Opprinnelig lagt inn av Drammeprinsen, her.
Jeg tror at hvis fire til syv venner og familemedlemmer bryter seg inn hos deg midt på natta, så ville du tenkt "ooops, nå har jeg gjort noe skikkelig gæernt"? (Med mindre inntrengerne er der for å rane deg, vel og merke). Du får ikke syv menn til å gjøre noe slikt som dette med mindre de er yrkeskriminelle ELLER har en veldig godt grunn.
Dette var vel ikke venner av mannen? Det var hans to sønner - kanskje kraftig manipulert av moren - samt morens bror (såvidt jeg forstår?) - kanskje også kraftig manipulert av moren. Og for de som ikke forstod dette: Nei, jeg har ingen formening om at moren har manipulert noen. Men vi vet altså ikke.
Hvis mannen er/har vært voldelig, holder igjen barn uten rett og politiet nekter å gjøre noe, så ser jeg det som rett og rimelig at familien selv ordner opp ... øks eller ikke!
Mannen har ikke holdt dem igjen. Jentene har sagt de ønsker å være der. Såvidt jeg har forstått er det ingen som har påstått at jentene ikke har sagt dette. Derimot har det vært spekulert i om jentene enten har blitt manipulert til (eller rett og slett har vært redde) å si at de vil være hos far.
Dette lukter av nødverge lang vei, og jeg synes "gjerningsmennene" faktisk fortjener en klapp på skulderen for godt utført arbeid. Det å sette seg selv i fare på denne måten og risikere lange fengselsstraffer for å hjelpe noen der hvor politiet gir faen synes jeg rett og slett det står respekt av.

Det er nesten (men bare nesten) så man skulle ønske du kunne oppleve å bli feilaktig anklaget for å ha seksuelt misbrukt barn - sånn for å merke hvordan denne typen nødverge føles.
Et samfunn bedømmes ut fra hvordan man behandler sine utskudd og kriminelle. Enn så lovlydig jeg selv er, så merker jeg at jeg ikke ønsker å bo i et samfunn slik du skisserer det.
|