Sv: Denne er jeg spent på jussen i
Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.
Men dersom omsorgsforelder gjør noe, som å stoppe samvær, melde ifra til BV osv så risikerer denne å miste omsorgen til den som de prøver å verne barnet fra? Eller har jeg misforstått?
Det er jo ikke mulig å forutsi domsavgjørelser 100%, hadde det vært det så hadde man jo ikke trengt et rettsapperat i det hele tatt.
Personlig så ville jeg jo ha trodd at hvis barnevernet vitner for en av foreldrene i en sak om samvær (helt uavhengig av om det er den med hovedomsorgen eller om det er samværsforelderen) så vil jeg tro det veier veldig tungt hos de som dømmer. Jeg har i grunnen stor tiltro til rettsapperatet her i Norge, men det er klart, det er ingen systemer som er ufelbare.
Hovedproblemet i alle saker som omhandler private relasjoner er at det er mye som er vanskelig å bevise.
Men jeg mener det er et kjempeproblem at alle parter - men spesielt barna - blir hengende i limbo veldig lenge.