Sv: Dele pensjonspoeng ved omsorg for barn
Jeg lurer på følgende: er forslaget lagt opp slik at alle pensjonspoeng skal deles? Også mellom ektefeller som begge har jobbet 100 %? Og uavhengig av lengde for opparbeidelsen av poengene? Hvis han (for å velge den statistisk sansynlige varianten) velger en utdannelse og jobb som gir god uttelling lønnsmessig, mens hun velger et lavtlønnsyrke, skal hun da ende opp med "en halv direktørpensjon" ved skilsmisse? Og hun som er hjemmeværende til ungene flytter hjemmefra, har hun virkelig "bidratt likt til familiens økonomi" alle disse årene, eller har hun først og fremst dillet de siste ti årene og ikke bidratt med annet enn utgifter? Og hvordan skal dette beregnes etter en intelligent modell i så fall?
Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.
Eh ... kanskje jeg hadde misforstått? Er forslaget slik at mannen skal gi en andel av sine pensjonspoeng til kvinnen som har vært hjemmeværende?
Slik jeg forstår det, så skal pensjonspoengene deles likt mellom ektefellene, eller i alle fall at hun skal ha en andel av hans. Det vil vel ikke ha så mye å si for staten egentlig.
|