Vis enkelt innlegg
Gammel 29-08-10, 22:36   #10
mrc
Bør lage seg en tittel selv

mrc sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hva skal jeg ha for noen bil?

Opprinnelig lagt inn av Kif, her.

Hm, jeg er litt på mrc ... biler må fortolles inn uansett (aka engangsavgiften). Og med fraktkostnader så kan det da umulig lønne seg? Unntaket er i så fall veteranbiler ...

Det kan lønne seg pga. biler er billige i USA. Vanligvis har en del importert når forholdet mellom dollaren og norske kroner har vært "veldig fordelmessig". Blir vel litt annet her nå man vel uansett har sin lønn utbetalt i dollar kanskje?

Men man må regne på det når det gjelder motorkonfigurasjonene som er tilgjengelig for hvilken avgift man må betale, samtidig se det opp i mot at man går glipp av reklamasjonsretten og også undersøke om faktisk garantien for bilen gjelder når den er tatt over til europa.

I tillegg til engangsavgiften må man vel også betale moms på bilen når den skal inn. Unntaket blir da elbiler, som er helt avgiftsfrie, men så er kanskje elbilene i USA lagt opp for ladning mot 110V og med mer spesielle biler som ikke selges i Norge blir service og deler et sentralt element. Og skulle man kjøpt elbil nå vil jeg si at garanti står enda mer sentralt enn for en vanlig bil...

Har man uansett et stort flyttelass trenger det ikke være så dyrt å få med en bil også. Det imidlertid mange importerer fra USA blir mer spesielle biler - muskelbiler og veteranbiler.

Når det gjelder det med typegodkjenningen er jeg ikke helt sikker på hvordan det er i praksis. Problemet med bilene fra Island var at Island importerte biler mange av bilene, selv for "de vanlige merkene", fra USA i stedet for Europa.

Man får regne på det... å spare spesielt mye på det tror jeg ikke man gjør, hvis man ikke står i en situasjon der man betaler med norske kroner mot en veldig fordelmessig dollarverdi. Er vel på litt over 6 nå, noe som er lavt, men ikke kjempelavt...

mrc er ikke aktiv   Svar med sitat