Sv: Store barneflokker
Jeg kjenner også følelsen av trass mange ganger, den følelsen jeg også husker så godt fra skolen. Og jeg merker det nå også. Jeg har en pliktoppfyllende førsteklassing, som IKKE uten videre aksepterer mammas påstand om at det holder å lese teksten 3 ganger, hvis læreren har skrevet 5, for eksempel.
Personlig misliker jeg sterkt at skolen gir oss foreldre lekser (for i praksis er det akkurat det de gjør), men når de gjør det velger jeg altså å være føyelig og medgjørlig, av hensyn til barnet. Så derfor sitter vi hver ettermiddag (nesten da) og leser disse evinnelige tekstene, og det er "bestemt" at vi foreldre skal lese høyt for barna minst 10 minutter hver dag i tillegg til barnets lekser. Og for all del, vi leser jo mange ganger uansett, men kanskje ikke akkurat den meningsløse teksten.
Så i bunn og grunn er jeg enig med deg, Mim, barn bør klare å gjøre leksene selv, det bør ikke være mer lekser og mer uoverkommelig enn at barna greier det i hovedsak på egenhånd. Men sånn er altså ikke realiteten på svært mange skoler etter hvert.
Og igjen - når skolen da krever f.eks. en halvtime-time lekselesing med barnet, så sier det seg selv at jo flere barn, jo lengre tid tar det.
|