Vis enkelt innlegg
Gammel 08-09-10, 23:39   #7
Rug
Det er bare en fase

Rug sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Rug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt likt
Standard

Sv: Storrenovering av enebolig fra sent sekstitall

Vårt hus er fra 1972, tror jeg. De forrige eierne har drenert, byttet kledning, nesten alle vinduer (vi må ta de gjenstående), byttet ytterdører, pusset opp to soverom og stue, byttet tak, byttet noe rør og noe elektrisk, pusset opp kjøkken og stue i leilighet (billigløsninger). I tillegg har de bygget om hagen totalt og en minigarasje (klassisk for datiden) er gjort om til snekkerrom og det er satt opp ny, dobbel garasje. De må ha brukt ganske mange hundre tusen, og huset var ikke i sjokkerende dårlig stand.

Vi har tatt fatt på resten av leilighet. Vi beregnet 50 000, vi bikker nok 400 000. Gulvet måtte støpes på nytt, rør måtte byttes (rørleggeren demonstrerte ved å kakke forsiktig på avløpsrøret fra badet vårt, det smuldret foran øynene mine), bytte hovedsikringer, bygge opp bad og tre soverom fra bunn.

I tillegg pusser vi opp guttas rom. Vi gjør alt selv og har gode materialpriser, likevel kommer de på rundt 30 000 før møblering (da er riktignok parketten dyrere enn nødvendig, men likevel til innkjøpspris). Før vi er ferdige med oppgraderingen av huset innvendig, må vi ta enda to bad og kjøkkenet.

Forutsatt at man ikke må gjøre noe med kledning, drenering, tak eller vindu, ville jeg minimum beregnet 500 000. Det er ikke mange som ikke bytter rør når sentrale rom likevel skal tas, og da får monetas vinger.

Rug er ikke aktiv   Svar med sitat