Vis enkelt innlegg
Gammel 13-09-10, 19:50   #17
Milfrid
Shake it out!
 
Milfrid sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Innlegg: 15.926
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Størrelse 42 - et problem eller helt greit?

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Det er et problem med økende fedme i landet. Som en avsporing til en tråd om ekstrem overvekt så er det på sin plass med en tråd om moderat overvekt og problemstillingene rundt at noen har noen få kilo mer enn de burde på kroppen.

Det ser ut til å være akseptert at det er en viss forskjell på å ha et par kilo for mye og flere titalls kilo for mye. Her kan man gjerne diskutere tiltak for de som har en litt negativ utvikling, ikke sykdom, men en livsstil med lett forhøyet risiko og noe overvekt.


Sitat Den Andre Tråden :lat: :

Sitat:

Jeg synes virkelig vi er på helt feil vei hvis vi går mot et samfunn der det er ok for alle å være størrelse 42-44. Eller la meg omformulere det, for klesstørrelser er et dårlig eksempel, man bærer klesstørrelser forskjellig, i like stor grad som BMI ikke er et godt mål. Jeg synes det er feil om vi går mot et samfunn der det er ok at "folk flest" (altså ikke de med et komlisert forhold til mat - snørr og bart!) har en så høy fettprosent at det øker faren for sykdommer som kreft og hjerteproblemer.

Og det handler ikke om å slanke seg, men om kosthold (ferdigmat, fastfood, brus, alkoholvaner osv) og om bevegelse.

Når jeg er størrelse 42 er jeg overvektig i form av eplefasong og skyhøy fettprosent. Jeg er nå størrelse 38, men veier omtrent det samme jeg gjorde da jeg var en størrelse 42. Men jeg har midje og en normal fettprosent. Bare for å illustrere at dette ikke dreier seg om vekt for alle.

Selvfølgelig er det ikke sånn at man kan si at noen er overvektige når de er størrelse 42, veier x antall kilo eller har BMI så og så. Men fettprosent (målt riktig) er en ganske god indikator på overvekt, og ja, jeg mener at det er problematisk at stadig flere mennesker er overvektige fettprosentmessig.

Kosekilo er i ferd med å bli et samfunnsproblem.

Og synes Mim sa det så fint når hun sa hun ville bli i sitt livs form (som er noe helt annet enn fasong). Det handler altså ikke om at man skal se ut som om man er 20 og være modellslank.

__________________
Now it's nothing but MY way!
Milfrid er ikke aktiv   Svar med sitat