Sv: Å kringkaste lovbrudd via Facebook
Opprinnelig lagt inn av Embs, her.
Jeg har tenkt litt på dette med traktorkjøring. Jeg har vokst opp på gård og ble satt til å kjøre traktor i steinplukkingen før jeg var tung nok til å trykke ned clutch og brems (6-7 år?). Traktoren gikk i sneglefart og jeg ble satt til å styre. Lenge tenkte jeg at "sånn er det på en gård og det er vel ikke noe problem", men det er faktisk like lite smart som å la en 14-åring øvelseskjøre med bil.
Én ting er signaleffekten overfor ungene i forhold til det å rette seg etter lover og regler ("Akkurat denne loven har vi valgt å se bort fra."). En annen ting er at det i landbruket skjer veldig mange ulykker med alvorlige skader. Av den grunn er det lurt å la ungene vente til de er 15 og tatt trafikalt grunnkurs. Selvfølgelig er det hjelp i en traktorkjørende tiåring, men en lov er en lov, og tiåringen får bidra med andre ting fram til h*n blir gammel nok til å kjøre traktor.
Jeg har ikke tenkt til å argumentere imot det du sier, men ikke link det oppimot ulykker, for det er altså ikke her ulykkene skjer i landbruket.
(selv om det sikkert finnes eksempler på det)
De skjer under håndtering av dyr, og ved bruk av store redskaper/maskiner OG ved lek uten tilsyn osv osv.
Men å la en som ikke greier fysisk, å bruke brems/chluch styre er ikke så lurt, for det betinger at en voksen må hoppe av og på traktoren i (snegle) fart og DER skjer det en del ulykker.