Vis enkelt innlegg
Gammel 20-09-10, 15:48   #36
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å kringkaste lovbrudd via Facebook

Opprinnelig lagt inn av Embs, her.

Jeg har tenkt litt på dette med traktorkjøring. Jeg har vokst opp på gård og ble satt til å kjøre traktor i steinplukkingen før jeg var tung nok til å trykke ned clutch og brems (6-7 år?). Traktoren gikk i sneglefart og jeg ble satt til å styre. Lenge tenkte jeg at "sånn er det på en gård og det er vel ikke noe problem", men det er faktisk like lite smart som å la en 14-åring øvelseskjøre med bil.

Én ting er signaleffekten overfor ungene i forhold til det å rette seg etter lover og regler ("Akkurat denne loven har vi valgt å se bort fra."). En annen ting er at det i landbruket skjer veldig mange ulykker med alvorlige skader. Av den grunn er det lurt å la ungene vente til de er 15 og tatt trafikalt grunnkurs. Selvfølgelig er det hjelp i en traktorkjørende tiåring, men en lov er en lov, og tiåringen får bidra med andre ting fram til h*n blir gammel nok til å kjøre traktor.

Jeg har ikke tenkt til å argumentere imot det du sier, men ikke link det oppimot ulykker, for det er altså ikke her ulykkene skjer i landbruket.
(selv om det sikkert finnes eksempler på det)
De skjer under håndtering av dyr, og ved bruk av store redskaper/maskiner OG ved lek uten tilsyn osv osv.

Men å la en som ikke greier fysisk, å bruke brems/chluch styre er ikke så lurt, for det betinger at en voksen må hoppe av og på traktoren i (snegle) fart og DER skjer det en del ulykker.

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat