Sv: Å kringkaste lovbrudd via Facebook
Opprinnelig lagt inn av Embs, her.
Men det kan jo være fordi de fleste bønder holder ungene unna traktoren til de er gamle nok til å kjøre den. Jeg tror holdninger til dette har forandret seg mye 20-30 år, i hvert blant bønder jeg kjenner. Denne sier at:
Jeg synes det er ganske vesentlig at barn/ungdom som vokser opp på gård skal beskyttes på samme måte som andre barn. Skal de delta i arbeidet på gården er det Arbeidsmiljøloven som gjelder også her:
At en 8-åring kjører minigraver er ganske langt unna dette altså.
Erfaringsmessig er barnba rundt om MYE med å kjører traktor, men man er blitt langt mer bevisst på ting som å holde vinduene igjen, at man ikke sitter i trakturskuffa eller står bakpå hengeren og veldig mange av dagens traktorer kommer med eget passasjersete.
Ungene her har mange, mange, mange timer I traktor, sammen med pappa før de begynner på skolen altså og slik er det stort sett bortover.
Det er langt mindre farlig for ungene å være med i traktoren, enn utenfor.
Så antall timer barna er med tror jeg ikke har endret seg så mye, men holdningen til hvordan barna sikres i traktor har endret seg MYE!!! Heldig, heldigvis!.
Poden her kjører minilaster, ikke graver 
Jeg kan ikke se at hans kjøring bryter med sitatet ditt fra arbeidsmiljøloven. Hva loven sier i forhold til alder vet jeg faktisk ikke, det er ikke krav om førerkort for å føre vår minilaster.