Vis enkelt innlegg
Gammel 20-09-10, 16:15   #39
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å kringkaste lovbrudd via Facebook

Opprinnelig lagt inn av Embs, her.

Men det kan jo være fordi de fleste bønder holder ungene unna traktoren til de er gamle nok til å kjøre den. Jeg tror holdninger til dette har forandret seg mye 20-30 år, i hvert blant bønder jeg kjenner. Denne sier at:

Jeg synes det er ganske vesentlig at barn/ungdom som vokser opp på gård skal beskyttes på samme måte som andre barn. Skal de delta i arbeidet på gården er det Arbeidsmiljøloven som gjelder også her:

At en 8-åring kjører minigraver er ganske langt unna dette altså.

Erfaringsmessig er barnba rundt om MYE med å kjører traktor, men man er blitt langt mer bevisst på ting som å holde vinduene igjen, at man ikke sitter i trakturskuffa eller står bakpå hengeren og veldig mange av dagens traktorer kommer med eget passasjersete.
Ungene her har mange, mange, mange timer I traktor, sammen med pappa før de begynner på skolen altså og slik er det stort sett bortover.
Det er langt mindre farlig for ungene å være med i traktoren, enn utenfor.
Så antall timer barna er med tror jeg ikke har endret seg så mye, men holdningen til hvordan barna sikres i traktor har endret seg MYE!!! Heldig, heldigvis!.

Poden her kjører minilaster, ikke graver
Jeg kan ikke se at hans kjøring bryter med sitatet ditt fra arbeidsmiljøloven. Hva loven sier i forhold til alder vet jeg faktisk ikke, det er ikke krav om førerkort for å føre vår minilaster.

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat