Sv: Tips til mat som barn liker?
Jeg har en sønn som høres ut akkurat som din. Lenge spiste han kun grøt, joikaboller, pannekaker, pasta uten noe på, ris uten noe på, potet og gulrot, ja og potetstappe.
Det var ikke snakk om å vurdere å smake på maten overhodet.
Fiskekaker fikk vi nærmet oss ved at vi "skrelte" kakene, og han spiste bare det hvite inni. Pølser spiser han av og til, men bare kjøttpølser med skinn på, som vi skreller av.
Etter flere års frustrasjon (han begynnte med dette da han var litt over året, og nå er han snart 6 år) begynnte vi med belønningssystem.
Han skulle få et klistremerke for hver gang han smakte på mat han trodde han ikke likte, og enda ett om han spiste en del av maten. Belønningen var at han skulle få bestemme dessert den dagen han hadde nådd 20 klistremerker.
Det tok flere måneder før han nådde 20 klistremerker, men det virket.
Han er fremdeles vanskellig i maten, men nå har han oppdaget at han liker både rød og hvit fisk, kylling, kalkun, hjortekjøtt, fårekjøtt og noe oksekjøtt. Svinekjøtt liker han ikke, men han har smakt, og da er det greit.
En annen ting jeg gjorde var å lure litt fiskegrateng inn i potetene hans uten at han såg det. Han spiste godt, og ville ha mer. Han ble litt snurten da jeg fortalte at jeg hadde lurt han, men ikke verre enn at han lo av det ganske raskt etterpå.
|