Vis enkelt innlegg
Gammel 04-10-10, 13:28   #33
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Det jeg ser som problemet med Knausgård

Opprinnelig lagt inn av Heilo, her.

Det med anonymisering og avstanden til utgivelsen er et interessant eksempel på at vi ikke lenger kan tro at det vi holder på med i Norge bare angår vår egen andedam. Det gjelder i grunnen det meste av det vi skriver og gjør i media og forskning, og det kan få mange av oss til å være mer varsomme. Jeg synes prosjektet er uetisk fordi hun ikke har sikret seg et skikkelig informert samtykke fra alle som deltar som informanter, og problematisk å lese fordi hun usynliggjør seg selv som forteller i boka, hun viser ikke frem seg selv som intervjuer og deltaker i sosiale samhandlinger og gir da ikke leseren anledning til å vurdere hva hennes tilstedeværelse kan ha hatt å si for de hendelsene hun beskriver. (På den måten er den jo også annerledes enn Knausgård-bøkene som jo er selvrefleksive i stort monn, om ikke annet...)

Dette har jeg ikke tenkt over i det hele tatt. Det er jo rett og slett veldig viktig.

Sånn ellers tok jeg bokhandleren for å være en bok skrevet av en dame som var kulturfremmed og med litt liten egen livserfaring, så jeg endte med å ta den med en stor klype salt.

  Svar med sitat