Sv: Husk refleks!
Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.
Så du mener at folket ikke tåler det? Det er jeg veldig uenig i, og når det gjelder sikkerhet og sikkerhetsopplæring, er vi veldig på barna våre, trer på de vester så de er synlige på skoleveien, men vi glemmer oss selv. I Trondheim ble et par stykker påkjørt i gangfelt, steder hvor det er bra med belysning om kvelden/natten, men de er uansett ikke lett å se, alltid. Refleksvester ser du på veldig lang avstand.
Dette blir jo veldig vanskelig å diskutere uten noe ordentlig tallmateriale å støtte seg til. Hva som er årsaken til påkjørsel i fotgjengerfelt. Påkjørsler i fotgjengerfelt er jo generelt sett et stort problem, enten det er lyst eller mørkt. De gir ofte fotgjengeren en falsk trygghet som gjør dem mer uvørne, samtidig som bilisten misforstår eller ikke rekker å reagere. Da hjelper det heller ikke med en refleksvest.
Og ja, jeg synes det er viktigere å få folk til å faktisk ta på seg én refleks framfor at de slår tanken fra seg fordi de uansett ikke kommer til å ta på seg en refleksvest på vei til t-banen. Og det er forskjell på barn og voksne når det gjelder trafikkatferd. De er ekstra sårbare og trenger ekstra sikkerhetstiltak. Voksne mennesker bør kunne forventes å oppføre seg normalt i trafikken, i den grad at vanlige reflesker er til hjelp for dem. Er de ikke såppass oppegående, tror jeg i alle fall ikke de klarer å ta på seg en vest heller.
Jeg merker i alle fall utrolig godt forskjell på fotgjengere med og uten refleks, og det er mitt ansvar som bilfører å være aktsom nok til å legge merke til fotgjengere (med mindre de kommer løpende ut foran bilen min veldig plutselig).