Vis enkelt innlegg
Gammel 16-02-07, 22:45   #83
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Godis i barnehagen

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Å kutte på sukker har med offentlige anbefalinger å gjøre, men å ha totalt sukkerfrie barnehager er ikke en offentlig anbefaling men noe en del foreldre ønsker på grunn av sine retninger og ideer i forhold til kosthold.

Ved å ha totalt sukkerfrie barnehager reduseres muligheten til noen former for tradisjonsformidling, noe jeg synes er uheldig.

Synes du misforstår begrepet sukkerfri barnehage noe. Det er ikke slik at man ikke bruker sukker i noen sammenheng, men godis og kake er helt ut av bildet. Man har også et stort fokus på godt kosthold og gode matvaner. Det er slik at mange barn i dag er overvektige, mange barn får i seg for mye sukker, og dessverre slik at mange hjem ikke tar nok tak i dette. Da blir det et samfunnsproblem, og en svært god måte å møte det på vil være å styre noe av det som kan styres. Skole og barnehage vil være fine arenaer til å formidle slik kunnskap og slike hodninger. Jeg synes det samfunnsmessige felles ansvaret her er viktigere enn tradisjoner som du nevner. Foreløpig foreligger det ikke noe annet enn anbefalinger fra eksperter, men fortsetter utviklingen tror jeg nok vi vil se mer direkte anbefalinger med hensikt om at sukker og fettinntak i offentlige norge skal reduseres.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat