Vis enkelt innlegg
Gammel 17-02-07, 10:39   #91
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Godis i barnehagen

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Hvis en barnehage ikke er sukkerfri synes jeg det er veldig misvisende å kalle den sukkerfri.

Jeg synes det er veldig veldig trist dersom enkeltforeldre som er livredde for sukker skal hindre barn i å være med på lussekattbaking, skjeibladkak, molsgraut og brunostlaging.
Når foreldre er så ekstreme mener jeg at det heller bør være disse enkeltforeldrene som må be om fritak for barna sine slik at de ikke hindrer resten i å delta i noe som andre kan se på som viktig kulturformidling.

Jeg tror ikke fanatisme gir gode holdninger til barn.

Å redusere sukkermengden i befolkningen er viktig, men jeg kan ikke se at å kutte formidling av matkultur i barnehagen på noe vis bidrar til å redusere sukkermengden blant barn.

Jeg tror man kommer langt med å ha et litt mindre fanatisk holdning til sukker i barnehager, men heller retter fokuset mot foreldre som er barnas store forbilder i det daglige.

Ved at foreldre kutter ut sitt sukker i det daglige,smugspising av godteri, kutter rusbrusdrikkingen og søte drinker og kutter ut en del av sine sukkervaner tror jeg effekten av påvirkning på barna vil bli langt større enn om man kutter en dropseske til fastelaven eller har totalforbud mot brunostkoking i barnehagen.

Mulig det er misvisende, men den diskusjonen kan vi kanskje ta i flisespikkerforumet
Tanken er heller ikke en fiks ide enkelte foreldre i barnehagen har hatt, den er faktisk en plan utarbeidet av ledelsen for barnehagene og opplysningskontoret for frukt og grønt. Vår barnehage er mye basert på et forsøksprosjekt som er kommet fra stortingsmelding nr 16 "resept for et sunnere Norge".
Jeg tror ikke det å lage tradisjonskost ville kræsjet helt med sukkerfri barnehage konseptet, selv om de nevnte retter ikke har blitt laget der jentene mine går. Barnehagen messer heller ikke om sukkerets farer, så barna har ikke noe inntrykk av at sukker er farlig. De er snarere veldig opptatt av hva som er godt for dem når det gjelder mat. Vi foreldre har også fått nyte godt av både informasjon om sunne matpakker og andre ideer om hvordan man kan få mer grønt og sunnt inn i kostholdet vårt

emm er ikke aktiv   Svar med sitat