Tråd: Vedfyring 101
Vis enkelt innlegg
Gammel 11-10-10, 21:06   #1
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Vedfyring 101

Har selv aldri fyrt med ved før, men det fulgte med et godt lass med ved når vi kjøpte huset.

I stua er det en peis hvor det er satt inn en innsats for noen år siden.

På innsatsen er det en regulator for tilluft. I tillegg er det to stenger som stikker ut på peisen. Den øverste av disse klarer jeg ikke å rikke på, mens den andre skal vel regulere tilluft inn under.

Men disse reguleringene var kanskje for den gamle peisen, og ikke relevant nå når det står en innsats montert i stedet? Jeg kan liksom ikke merke noe forskjell etter å ha vridd på den nederste.

Mener å huske at vi på vedovnen på hytta bare hadde litt tilluft rett etter at vi hadde startet å fyre eller lagt inn mer ved. Har man som regel tilluft på hele tiden?

Fyrte for første gang opp i dag, og synes det virket som det ble en del os inne (også nå etter flere timers fyring, hvor vi har slengt inn et par kuber ekstra en stund etter at vi startet å fyre). Har hatt vinduer i huset åpent, så en viss trekk skulle det være - kanskje bare for lite? Vanskelig å si om man unngår problemet da med at det luftes ut, eller om mer luft gir mer mindre os. Hvor mye tilluft skal det normalt sett være nødvendig å ha? Har hatt luftreguleringen på selve innsatsen til ca... .tja... 75 % åpen.

Veden er knusk tørr, så det skal ikke være problemet. Er vel riktignok ikke bjørk den sekken jeg startet med nå. Kan veden påvirke stort for mitt problem?

mrc er ikke aktiv   Svar med sitat