Sv: Sykeliggjøring, overtolkning av symptomer
Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Fersket i svært uvitenskaplig utøvelse av medisinfaget. Jeg vet ikke sensitivitets- og spesifisitetstallene for den testløsningen vi bruker, det er noen annens bord for å si det sånn, jeg har ofte tenkt jeg burde sjekke hva som står om den i så måte, men har ikke kommet så langt. Men det jeg tror og som samsvarer godt med de som har ansvaret for det fagområdet sier, er at laktoseintoleranse hos barn er sjelden og at testen nok fanger opp de som er gitt at den er riktig utført. Men at noen barn oppfører seg som om de har en litt lettere utgave av laktoseintolereanse uten at de slår ut på testen.
Det vi bruker er en pusteprøve, og den er blant annet avhengig av at barna har fått laktoseholdig mat i dagene før testen utføres, ellers er enzymmengden stort sett såpass stor at det holder til å spalte nok laktose til å ikke gi utslag på testen. Det er altså ikke kun avhengig av de iboende egenskapene til selve testen, men også kostholdet i dagene før. Det er også noe avhengig av teknikken til barnet. Men når man snakker med dem etterpå, har mange av dem fått symptomer i timene etter testen som følge av lakoseinntaket selv om de ikke har hatt utslag på pusteprøven, og det regnes også som positiv test.
Bruker ikke spesialisthelsetjenesten gentesten for laktasemangel?