Vis enkelt innlegg
Gammel 27-10-10, 11:11   #7
Susse
Gal kattedame

Susse sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Vixens første jul

Så koselig med egen jul !
Jeg er så sær at jeg har insistert på det helt fra vi fikk første ungen, synes det er viktig å skape sine egne tradisjoner. De som vil av foreldre, besteforeldre, tanter osv. er velkomne og det er alltid fullt hus.
Jeg kommer fra en familie som spiser ovnsbakt ørret på julaften, noe min mann bare fnyser av. Han er vokst opp med både ribbe og pinnekjøtt. Noe jeg bare fnyser av (liker ikke ribbe) men når jeg får viljen min på å kun feire jul hjemme, får han viljen med julematen og det er både og. Pinnekjøttet gjør jo seg selv igrunn.
Julaften her er som følger:
kl 5-6 strømper og kalender i foreldresenga hele hurven, gjeeesp. Prøver å drøye hvert år, men det nytter ikke.
kl 11 Mor og barn til oldemor for å se på Askepott og spise riskrem. Far hjemme og drikker en øl mens han skreller poteter.
13-17 Hektisk matlagning, ungene får åpne en gave hver, gjerne noe vi vet hva er sånn at vi kan plukke ut en pakke som vil gi underholdning en stund, ikke et par votter. Desserten har jeg laget dagen før og slipper å tenke på den. Om mamma er hos oss tar hun med ungene ut på tur. Ett år var det knallvær og de var på stranda og grillet pølser. I fjor var det så mye snø, da laget de snøboorg i hagen i flere timer.
kl 17 Gjester kommer, vi spiser når alt er klart.
Når maten er spist er det kjøkkenrydding, alle hjelper til. Kaffen settes på. Når bordet er ryddet er det pakkeåpning. Ungene har ansvar for å dele ut gaver og vi venter alltid for å se hva andre får før vi åpner ny.
Ca. kl 20 kommer julenissen, hvem det er overrasker hvert år, vi har byttering med naboer og ett år kom en kar fra Peru som sang og spilte for oss ! Han har sett med en pakke til hver både små og store.
Etter nissen spiser vi dessert. Den varierer fra år til år, i år tror jeg det blir Oreokake.
Kaffe,kaker og likør står på bordet hele kvelden. Om farmor er hos oss er julerebusen i avisa fast innslag litt utpå kvelden.
Det aller beste med å feire hjemme er at ungene koser seg med lekene og kan tusle i seng når de er klare for det.