Vis enkelt innlegg
Gammel 04-11-10, 15:49   #11
mrc
Bør lage seg en tittel selv

mrc sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Bytte bil - max 100000,- og min. 7 seter

Opprinnelig lagt inn av Lommelun, her.

Kommer helt an på hvor du bor landet. En kompis bor på Hvaler i Østfold og han har overhodet ikke behov for 4x4 for å kjøre mellom Skjærhalden og Fredrikstad.

Vel. Det holder at det er snø på veiene for at bakhjusltrekk i kombinasjon lett rumpe mangel på stabilitetskontroll gjør en forskjell. I tillegg kan man snakke om ren framkommelighet for den jevne fører.

Sitat:

Jeg tok arbeidsbilen til svigerfar ut på en liten tur i sommer og det er en 4x4 utgave. Motoren var stor nok i massevis..

Hvilken motor er det i den? Jeg kommenterte i henhold til den som det var linket til. I nyere utgaver er turbo blitt standard, slik at ytelsen hentes ut av motoren på en helt annen måte enn på den gamle 2,4-dieselen uten turbo. Som sagt - en 0-100-operasjoner ligger her trolig på over 30 sekunder, mens det i en vanlig personbil eller liten flerbruksbil gjerne litt på rett over 10 sekunder.

Dagens modell med 4x4 har vel 120hk turbodiesel som standard. Det er noe heeelt annet en en gammel 90hk uten turbo.....

Sitat:

Jeg har ikke slik bil selv, men har både familie og kollegaer som har slike biler og dem er storfornøyde....
At en større bil har andre kjøreegenskaper enn en personbil er jo ikke noe nytt..
Men at det er en sikkerhetsrisiko å kjøre dem mener jeg er pisspreik...
Man må kjøre etter forhold og etter hva man kjører.

Naturligvis, men samtidig snakker vi om en bil som generelt har dårligere kjøreegenskaper enn en personbil, uten stabilitetskontroll og med et understell som også er tilrettelagt for at bilen skal lastes tungt. Skulle man få en sleng eller på annen måte blir "overrasket", er det langt vanskeligere for sjåføren.

Slik biler i denne klassen blir, spesielt uten stabilitetskontroll, er at de langt langt lettere vil kunne tippe over under en unnamanøver, uten at hastigheten er spesielt høy.

Et eksempel:

(Kilde: youtube.com)

For biler med høyt tyngdepunkt blir slikt enda vanskeligere uten stabilitetskontroll. Og her er det ikke snakk om så høy hastighet heller. En kontramanøver når man får slengt i f.eks. 60 km/t, noe som skjer lettere når man har en bil med bakhjulstrekk og uten stabilitetskontroll, blir da ytterligere vanskeligere å "hente inn igjen".

Uansett hvordan man føler at man kjører etter forholdene, så kan det også være andre som ikke gjør det, og der man blir innblandet. Eller det kan skje ting som var svært vanskelig å forutse.

Sitat:

Til sammenligning så er det ingen av mine kollegaer i utrykningsetatene som snakker om det som en sikkerhetsrisiko at brannvesenet kjører utrykning med lastebiler som vanligvis har fartsgrense på 80km/t; mens polititet kjører volvo stasjonsvogn...
Ulike kjøreegenskaper --> absolutt....

Det ER en risiko å kjøre utrykning med slike kjøretøy, og utrykninger generelt. Men det er også med spesielt trente og erfarne sjåfører, sirener på og med en vurdering av risikoen opp i mot "gevinsten" av å ta risikoen. En slik sammenligning blir bare helt helt merkelig å gjøre - og direkte feil.