Sv: To sokker på samme rundpinne ...
Jeg lærte dette av svigermor i Tyskland for et par tre år siden. Hun strikker 20-30 par sokker (i voksenstørrelse) i året og bruker bare Magic Loop med to sokker på om gangen. Jeg har strikket noen sokkepar og mange vottepar med denne metoden og kommer ikke til å gå tilbake til vanlig strikking med strømpepinner igjen. Det er dessuten utrolig godt å bli ferdig med begge sokkene/vottene på en gang.
Jeg strikker ermer til gensere på denne måten også. Det funker flott, men mønsterstrikking med mange farger blir en utfordring. Der melder jeg foreløpig pass. Det blir for mye å holde styr på 8-10 garnnøster samtidig. Men til lange parti med få farger, er dette genialt.
Forøvrig er dette en super måte å strikke ullbukser til barn på. Begynn nederst og legg opp til to bein på en stor rundpinne. Strikk slik at du før økningene på innsiden av begge bein. Når du kommer opp til skrittet, legger du opp noen masker mellom og strikker alt rundt i en omgang (og skifter eventuelt til en litt mindre rundpinne hvis den lange blir for lang). Lettvint og raskt!
|