Sv: NAV - Trygd - det hardner til for oss kronikere
Opprinnelig lagt inn av rine, her.
Jeg skulle ønske NAV var forbeholdt ordentlig syke, slike som HI her. Jeg mener ikke at man trenger å være dødssyk for å få hjelp av NAV, men Norge i dag har utviklet seg til et krav-samfunn uten like. Alle har krav og rett på penger fra NAV, om man har valgt feil utdanning, frivillig sagt opp jobben sin, eller hva det måtte være. En ordning der kronikere, alvorlig syke og folk i virkelig økonomisk uføre gikk foran i køen og fikk penger det gikk an å leve av, hadde vært ideell. Så får heller vi andre klare oss som best vi kan, for det gjør vi jo.
Enig i mye av det du skriver jeg. Det er mange som er avhengige av NAV på grunn av reell sykdom og problemer, og det er jo flott at man da får hjelp når man trenger det. Jeg har selv vært der, bare så det er sagt.
Samtidig ser jeg baksiden, at mange utnytter systemet for alt det er verdt. Jeg har tidligere bodd på små steder, hvor man (dessverre) ofte blir lett kjent med folk. Jeg har opptil flere ganger fått opplyst av mennesker som er uføretrygdede, at de sikkert kunne ha jobbet, men at det er like greit å få fast inntekt i måneden. Eller at de er så glad for at de aldri slipper jobber med (type: Juhuuuu, uføretrygd i orden). I tillegg er det ikke uvanlig at mange som mottar ulike stønader, faktisk jobber likevel. Ikke nødvendigvis direkte svart, men det finnes også tilfeller av dette (f.eks. bondekone som mottar uføretrygd, slik at hun kan være avløser på heltid, mens mannen jobber utenom osv.).
Jeg tror ikke dette er gjennomsnittsholdningen til de som får uføretrygd, bare så det er sagt. Men det er disse tilfellene som absolutt bør tas underveis, og heller la de som virkelig trenger det, heller få mer å leve av, når de blir så syke at arbeidslivet gjør at de mister den gode livskvaliteten de hadde tidligere.
Opprinnelig lagt inn av Veravera, her.
Og så spørs det om dem tilsette i NAV gjør jobben sin, eller ikke.... Det er enkelte som desverre bare soser rundt, og som slettes ikke gjør hverdagen for den syke noe lettere.. Vet om flere som sliter skikkelig med NAV! Man skal vist vere ganske så oppegående og frisk for å vere syk!
Det er ikke alltid like lett å være "kunde" hos NAV nei. Jeg har hatt både gode og dårlige erfaringer, men i fjor, da jeg var langtidssykemeldt og sto i fare for å bli erklært delvis arbeidsufør for en periode, fikk jeg utrolig god hjelp. Nå hadde jeg mye dokumentasjon på mine "skader" som hindret meg i å jobbe, og jeg ble faktisk fortalt at det gjorde det mye lettere for dem mtp den hjelpen de kunne gi.
På den annen side: da jeg for 6 år siden var i samme situasjon, følte jeg meg virkelig mistrodd av den saksbehandleren jeg hadde. Etter et år på sykepenger, og hvor jeg da måtte over på daværende rehab.penger i noen måneder før jeg var klar for å jobbe igjen, måtte jeg nesten kjempe for å få det i orden. Det var ingen god følelse.
Jeg er glad for at jeg faktisk er tilbake i jobb, men det er ingen selvfølge for alle. Og jeg håper jeg klarer fortsette så lenge jeg vil, men på grunn av helsesituasjonen, er jeg forberedt på hvordan økonomien kan slå meg enda mer ut enn evnt sykdom.
Jessica: Jeg er veldig enig med deg i at systemet er for tungvindt og urettferdig på mange måter. Man skal ikke "få svi" for at man er syk, det er ikke noe man velger. 
|