Sv: NAV - Trygd - det hardner til for oss kronikere
Opprinnelig lagt inn av Esme, her.
Nei, det er faktisk mange som faller ut av yrket sitt på grunn av mistrivsel altså. Jeg tror at om man hadde stått på grensen til å bli utbrent, har begynt å få muskelsmerter og mistrives i jobben og det hadde vært mer vanlig å gå til arbeidstilsynet på grunn av dårlig arbeidsmiljø istedet for å sykemelde seg, (og at arbeidstilsynet kunne ha fungert som det burde gjøre, noe som det ikke helt gjør i dag) så hadde vi hatt mange færre sykemeldte på grunn av muskelsmerter i hvert fall.
Jeg snakker om sykmeldinger. Mistrivsel i jobben er vel ikke en sykmeldingsårsak? Like lite som graviditet i seg selv er det. Det er helseplagene som følger med som man blir sykmeldt for.
Å varsle til arbeidstilsynet utløser per i dag også varslingsproblematikk. Mange har stått på kanten av sykmelding og varslet om arbeidsmiljøet (til leder, til arbeidstilsynet, til fagforening osv.) istedet, for å oppleve at det da ble mye, mye verre.
Sitat:
Avhandlingen viser at det å varsle, kan påvirke helsen i negativ retning.
Mer mobbing av varslere
Sitat:
En av landets fremste eksperter innen arbeidsrett professor Henning Jakhelln mener konsekvensene av å varsle ofte blir så store at han nå advarer mot varsling.
Jusekspert advarer mot varsling
Dette er realitetene per i dag. Det er bl.a. derfor jeg stilte spørsmålet tidligere i tråden om hvorvidt det er riktig at felleskassa alene tar regninga for bedrifter der slikt forekommer.
Jeg tror for øvrig man må skille litt mellom å synes jobben er litt kjip og når den er helseskadelig kjip. Altså mobbing etc.
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
|