Sv: Scenario: Levestandarden kuttes ned til en tredjedel...
Opprinnelig lagt inn av Tinetoff, her.
Jeg tror egentlig ikke det jeg, for eget vedkommende i hvert fall. Det skyldes nok at jeg har studenttida friskt i minne. Det var aldri noe problem at vi ikke kunne unne oss masse dyre ting. Nå unner vi oss langt mer, men det er fortsatt ikke så veldig viktig for oss. Tv-en vår røyk nå nettopp, og da kjøpte vi en ny som var atskillig større, dyrere og mer fancy enn den gamle. Hadde vi vært studenter, ville vi forhørt oss med slekt og venner om de hadde en gammel tv stående, eller kjøpt en brukt. Og vi ville vært kjempefornøyde med det også. Vi prioriterte mye skarpere i studenttida enn vi gjør nå, men alt vi virkelig ville, fikk vi som regel ordnet. Jeg tror ikke det ville vært mye annerledes om det kom tunge miljøavgifter eller til og med kvoter på en del ting.
Nei, det ville jo gått rundt. Men jeg hadde blitt frustrert om jeg måtte begynt å gå til skomaker når det var hull i en allerede velbrukt joggesko, om jeg måtte begynt å lappe klær og sy, stoppe strømper. Spinket og spart for å skaffe skikkelig vintertøy til Vesla som vokser ut av alt hvert år. Lært meg å strikke. Kanskje klart meg uten oppvaskmaskin, tørketrommel, hårtørker og andre bekvemmelige innretninger som jeg har greid meg uten en gang i tiden. Om jeg måtte gjøre en langt større innsats for å utnytte hver minste del av maten og tenke rasjonelt og økonomisk i alle deler av matlagingen. Ingen flere kjappe løsninger, kjøtt må tilberedes til å vare lengst mulig.
Jo, det ville ha vært frustrerende for meg. :luksusdame:
|