Sv: Scenario: Levestandarden kuttes ned til en tredjedel...
La oss si at ingen får ha mer enn 30 m2 boligareal pr. pers. (1970-tallsstandard, jfr SSB)
Nå bor vi 5 stk på 150 kvm + uinnredet kjeller. Måtte leid ut kjelleren da. Ville vel gått det også.
Ingen som bor i byer eller i byers nabokommuner får ha bil.
Det hadde blitt en stor endring i friheten vår når det gjelder besøk av familie som bor i 15-50 mils avstand. Vi måtte tatt buss eller tog (mye styr med 5 stk med all bagasje det omfatter). men vi ville spart masse penger på dette da, bil er svært dyrt!
Det ville blitt tungvindt å handle, nærbutikken har dårlig utvalg, lite økologisk og det er forholdsvis dyrt. Ville kanskje endret seg hvis de fleste ble tvunget til å handle nære hjemme.
Jeg ville måtte gå og sykle til jobb, ville gått helt greit, men jeg hadde nok redusert arbeidstiden noe for å ha mer tid til barna mine. (sparer tid på å kjøre til jobb)
Det er kun lov til å spise kjøtt en gang i uka. Det skulle vi vel ha klart greit, hvis vi fikk spise fjærkre og svin et par dager i uka. Eneste problemet her er lillegutt som er allergisk mot fisk, melk og egg. Han spiser jo kjøtt en del flere ganger i uka enn vi andre. Men det hadde vel latt seg løse det også.
Flyprisene blir 5 ganger så høye. -vi flyr svært sjelden, så dette er ikke noe problem
Klær blir 4 ganger så dyrt. - pengene vi sparer på bil kan være med å bidra litt til klesbudsjettet da. Ellers hadde vi kanskje klart oss uten 15 par sko, ørti bukser og gensere, alle mulige ytterplagg osv. Om alle måtte prioritere ned ville presset på moteklær m.m bli mindre. De færreste ville hatt råd til å flotte seg med nye fine klær til stadighet, men det ville vel vært likt for de fleste.
Alt som ikke er produsert i Norge blir dyrere jo lenger unna det kommer fra. Feks vil det på varer fra Australia og Kina lagt på en høy miljøavgift. - er glad i norske varer, så dette tror jeg skulle gått bra. Men spørsmålet er om vi ville hatt nok arbeidskraft i norge til å produsere alle produktene nordmenn ville kjøpe??
Jeg synes kanskje du glemte bruk av kraft/energi? Skal vi ikke spare der??
|