Vis enkelt innlegg
Gammel 21-02-07, 14:39   #80
Kaija
WF: Sausnebbet

Kaija sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 120
Kaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt av
Standard

Sv: Scenario: Levestandarden kuttes ned til en tredjedel...

La oss si at ingen får ha mer enn 30 m2 boligareal pr. pers. (1970-tallsstandard, jfr SSB), ingen som bor i byer eller i byers nabokommuner får ha bil. Det er kun lov til å spise kjøtt en gang i uka. Klær blir 4 ganger så dyrt. Flyprisene blir 5 ganger så høye. Alt som ikke er produsert i Norge blir dyrere jo lenger unna det kommer fra. Feks vil det på varer fra Australia og Kina lagt på en høy miljøavgift.

* 60m2 mer å leve på hadde vært kjekt. (Er det bruttoareal eller boareal forresten). Vi har 90m2 i bruttoareal nå. En del mindre i boareal.

*Hva menes med by, egentlig? Storby som Oslo, Bergenmm? Mellomstore, som Prosgrunn, Tønsberg? Små putlesteder som har kranglet seg til bystatus? Til og med mitt bittelille hjemsted er vel by nå, tror jeg. Nabo med Porsgrunn, som ikke er av de store byene. Her vi bor er kollektivtilbudet relativt bra. På dagtid går det stort sett buss hver halvtime. På kveldstid hver time og etter ca 22 går det ikke buss. MEN vi kan ikke ta buss fra oss og til barnehagen uten å komme for seint på jobb. Og i fire-femtida, når henting er aktuelt, er det et hull i busstilbudet, slik at man ikke kommer seg hjem hit før etter et par timer. Med bedre kollektivvtilbud, for eksempel en "rundbuss", skulle vi fint ha klart oss uten så mye bilkjøring. Busser allerede mye nå.

*Jeg kjøper ikke mye klær til meg selv, men er glad det ikke er så vanvittig dyrt når jeg først handler. Ungene har stort sett så det holder. Vi bruker klærne lenge, arver, reparerer og sender videre til andre. Synes vi har en fornuftig holdning til klær allerede, men ville nok vært enda mer gjennomtenkte om alt ble mye dyrere.

* Vi spiser mer kylling og elg enn ku og sau, så det går vel bra.

*Vi kjører ikke mye fly, men måtte kanskje ha droppet det helt om det skulle blitt SÅ mye dyrere. -Eller kanskje vi hadde klart det siden vi ikke hadde bilutgifter. Tror nok det hadde blitt sjeldnere vi kunne treffe besteforeldrene til ungene da i hvert fall.

*Miljøavgifter på varer som kommer langveisfra? -Vet ikke helt hvor mye det ville ha å si for oss.

Sist redigert av Kaija : 21-02-07 kl 14:44.
Kaija er ikke aktiv   Svar med sitat