Sv: Noen erfarne kanineiere her?
Opprinnelig lagt inn av Lhi-My, her.
Varmelamper er stort sett ikke nødvendig og også nokså farlig da kaniner har en lei tendens til å gnage på kabler.
Du sier de løper rundt inni buret... er du sikker på at de ikke krangler/slåss? Hvilket kjønn er kaninene dine? Med mindre de er sterilisert/kastert, er det i de aller fleste tilfeller vanskelig å ha to kaniner (uansett kjønn, søskenforhold osv) sammen i samme bur. Nettopp dette med at de løper rundt på den måten, er et nokså sikkert tegn på at de slåss. Kaniner kan fort skade hverandre alvorlig eller ta livet av hverandre, så dette bør du være obs på. Kaniner er ikke flokkdyr (men kolonidyr) og de trives kun sammen dersom de har god plass å gå på. Det betyr langt mer enn et normalt stort kaninbur (vi snakker da om mange kvm).
Kaniner løper ikke etter hverandre for å leke (de er byttedyr, ikke rovdyr), så dersom de jager hverandre rundt i buret, er ikke dette lek, men krangel. Det kan fort ende tragisk. Jeg mistet en kanin på den måten rett etter at jeg hadde fått mine to første. Kunnskapsløs som jeg var, hørte jeg på dyrebutikkens råd om å kjøpe to for selskapets skyld. Det endte med at den ene hunnen tok livet av den andre.
Det er to hanner som nå er kastrert. Vi så tendensene med at de løp etter hverandre og ringte dyrlegen. Så nå er de kastrert. Jeg ser dem fra stuevinduet så når jeg hører bråk fra buret så går jeg alltid å ser hva som skjer. De springer ikke etter hverandre nå, men hver sin tur på en måte. Først den ene, så den andre men ikke rett etter hverandre. Og det har blitt roligere nå som de er kastrert. De trives godt sammen ser det ut som for de ligger alltid sammen og gjør det samme hele tiden.