Vis enkelt innlegg
Gammel 06-12-10, 21:43   #40
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Ønske om Montessori-pedagogikk Oslo øst?

Opprinnelig lagt inn av Lille Ru, her.

Noe av årsaken til at det startes Montessori i gris-grendte strøk er vel det at lokalpolitikerne vil legge ned små grendaskoler, og så får foreldrene med seg lærerne og får overtatt skolebygningen og starter Montessori i stedet for å busse ungene langt vekk. Det er i hvert fall det inntrykket jeg sitter igjen med.

Ja, dette har skjedd i den lille grisgrendte bygda jeg kommer fra og flere andre steder. Men det jeg ikke klarer å fatte er hvordan disse skolene får Montessori godkjenning? Det må da gis dispensasjon fra en rekke krav både til lokale og ikke minst tetthet av pedagogisk ansatte? På mange av disse skolene så bryter de jo allerede regler mht antall kvalifiserte lærere. Hjemmeværende mødre blir brukt i STOR skala i klasserommet, det er faktisk nesten ikke til å tro i mange tilfeller. (Som påpekt av Petter Skarheim flere ganger).

Men ja, jeg lar meg forundre over at det dukker opp Montessori skoler rundt omkring i Norge mens her i Oslo Øst vet jeg om flere "ildsjeler" som har undersøkt muligheter men som fort har skrinlagt planene etter å ha satt seg inn i hvor vanskelig (motarbeidet?) de ble. Jeg tror ikke regelverket følges på samme måte, situasjonen eller behovet tilsier hvor stor sjangs det er for om det politisk støttes opp om etablering av privatskole.

Sist redigert av Lisa : 06-12-10 kl 21:55.
Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat