Sv: Placeboeffekten - kan vi diskutere den?
Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.
Nei, ikke som at placeboeffekten er noe negativt - heller i konteksten "kalle en spade for en spade" og takke placebo for virkningen fremfor homøopati. Hvis det er placeboeffekten som er årsaken til virkningen så er det ikke homøopatis teoretiske virkningsmekanisme som skal ha æren, altså!
Det er akkurat det som jeg synes er dimemmaet med homøpati og placeboeffekten, nettopp det faktum at om man kaller en spade en spade så vil nok placeboeffekten forsvinne. Det er jo troen på at virkestoffene virker som gir placeboeffekten, de som ikke tror, får ingen effekt (som er årsaken til at jeg ikke kjøper allergimedisinen som virker så godt på svigermor. Og at jeg ikke forteller ungene at sovevannet ikke er annet nettopp vann).
Jeg synes det er helt greit å la folk beholde troen på at homøpati kan virke på ting leger ikke klarer å fikse. Og da må man bite seg i tunga når Ola er lykkelig over at han ikke har så vondt i hodet lengre på grunn av at han har fått noen dråper til å ha i vannet. Men om Ola ikke har vært hos legen med det vonde hodet først, da er det på sin plass å gi beskjed.