Vis enkelt innlegg
Gammel 08-12-10, 09:49   #5
Miromurr
Tøff i frakk

Miromurr sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Miromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hvorfor er det vann i vannkopper?

Jeg har søkt litt, og skal prøve å forklare hva som skjer etter det jeg kan lese meg til. Med alle mulige forbehold etter å kun ha skummet gjennom et par artikler og abstracts.

Det er i hudceller at viruset vokser og formerer seg. Virus må være inne i celler for å vokse å bli mange, de kan ikke formere seg selv. Når virusene har vokst og blitt mange inne i cella, så har det to muligheter for å komme seg ut for å smitte videre, enten ved knoppskyting (ett og ett virus forlater cella uten å ødelegge den), eller ved å "sprenge" cella, da blir alle virusene frigjort sammen med resten av celleinnholdet. Vannet i vannkoppene kan komme av at viruset har sprengt cellene, og veska inne i cellene har kommet ut. Dette forårsaker en betennelsesreaskjon der andre celler (immunceller) kommer til for å prøve å ta seg av årsaken til betennelsen, da blir det en opphopning av "flytende" celler på stedet (i motsetning til hudcellene som sitter fast).

Så vannet er antagelig en blandig av viruspartikler, "sprengte" celler, immunceller og vevsveske.

Ble det sånn relativt forståelig?