[spinnoff] Julesanger
Mange i Norge ønsker av veldig forskjelige og oftest personlig årsaker at ungen deres ikke skal delta på julegudstjenester i forbindelse med skoleavsluttninger. (diskusjonen om det er riktig eller ikke å ha disse skolegudstjenesten går sin gang i en anne tråd)
I går på Nrk super ble det spilt en musikkvideo med sangen "det lyser i stille grender" og jeg begynte å tenke (det skjer innimellom..). Ofte når en er i det offentlige rom (butikker, radio, tv o.l) så hører en julesanger med kristent budskap, jeg tror og endel av disse sangene blir sunget på skolene rundt om i forskjelling grad.
For dere som ønsker å oppdra ungene uten påvirknig av religion/ikke påvirknig av kristendom, hvordan ser dere på dette?
Jeg spør av ren nysjerrighet, for som kristen har jeg egentlig ikke tenk gjennom at veldig mange av de tradisjonelle julesangene har et kristent budskap (det har vært selvsagt for meg), men diskusjoner her på Fp har gjort meg mer oppmerksom på at det er endel "sinkevengelisering" bl.a i form av julesanger.
For ordens skyld må jeg si at jeg er for at det skal være et godt alternativt opplegg for de som ikke ønsker å delta på julegudstjeneste, men jeg synes det er greit at det er et tilbud om begge deler, men at gudstjenesten (som burde vært en kirkevandring) ikke skal være juleavslutnigen med stor J.