Sv: [spinnoff] Julesanger
Fordi jeg ikke er kristen, så velger jeg ikke ut slike sanger selv når vi synger, men jeg har ikke noe imot at barna mine synger julesanger med religiøst innhold. Men så er jeg nok også ganske liberal på dette området, tror jeg. Barna mine har vært i kirka sammen med både skole og barnehage, og i alle fall Lillemor har likt seg godt i kirka. Og jeg har inntrykk av at vi har en fin, aktiv og inkluderende menighet her vi bor, så jeg kan godt forstå at hun liker seg der.
For meg er det ikke noe poeng at barna skal ha et ikke-forhold til kirka. Tvert imot, så tenker jeg det er en fordel å ha en viss kjennskap til alle religioner, og kanskje særlig kristendommen, siden det er den religionen som i størst grad preger vår kultur og vårt samfunn. Det jeg er redd for, er at barna mine skal bli skremt i kirka. Det er ikke mange år siden den ene presten i menigheten vi sokner til formidlet noe i den retning at barn fødes syndige, og at de gjennom dåpen får en plass i Guds rike. En som står meg nær har smertefulle opplevelser fra oppveksten på grunn av trusler om evig fortapelse (og klare henvisninger til bibelen), og dette preger nok meg også. Ingen skal få påføre mine barn samvittighetsgnag eller eksistensiell angst på den måten! Og derfor har jeg tatt en telefon i forkant av julegudstjenesten de har vært på, og forsikret meg om at den aktuelle presten ikke har deltatt i julegudstjenesten samt hørt litt om hva de har på agendaen.
Nå skriver jeg meg langt ut på viddene, men altså: Barna får mer enn gjerne synge julesanger. Det er overhode ikke noe problem for meg om de tror på Gud heller, men jeg vil som sagt oppleve det problematisk dersom troen fremmer tanker eller følelser om at de ikke lever "rett", er syndige eller på andre måter skremmer dem.
Sist redigert av Fadese : 08-12-10 kl 11:10.
|