Sv: Tips til middag med masse poteter
Spansk omelett:
Hovedrett til 2 eller forrett til 4
Ingredienser: - ca. 1kg poteter
- ca. 4ss hakket løk
- ca. 50ml olivenolje
- 4-5 egg
- ½ ts salt
Fremgangsmåte
Skrell potetene og kutt til terninger. Varm opp oljen godt i stekepannen og ha i poteter og løk. Rør til alt er godt dekket av olje. Ha på lokk, senk varmen og stek potetene møre uten å bli brune. Her lønner det seg å røre ofte. Hakk gjerne litt ekstra i potetene så de deler seg ennå litt mer. Når potetene er møre (ca. 15 min.) heller du overflødig olje av (spar den) og legger potetene og løken i en bolle.
Pisk sammen eggene og tilsett saltet. Hell eggemiksen over potetene og rør godt til eggene har "festet seg" til potetene. Hell oljen du har spart tilbake i pannen og varm den opp. Hell i potet- og eggemiksen og la den sette seg (svak varme her). Bruk gjerne stekespaden til å "runde" kantene på omeletten. Rist pannen ofte for å hindre at omeletten setter seg fast i bunnen. La steke i ca. 15 min.
Legg et fat oppå pannen som et lokk og "snu" omeletten over på det, hell litt mer olje i pannen og skli den deretter over i pannen igjen. Stek ca. 10 min. Skli den over på fat igjen, og den er klar for servering.
Tips:
Tortillaen er også veldig god kald. Spar evt. rester.