Vis enkelt innlegg
Gammel 23-02-07, 15:38   #10
Eia
Permakulturell

Eia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 125
Eia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Tips til middag med masse poteter

Spansk omelett:

Hovedrett til 2 eller forrett til 4
Ingredienser:

• ca. 1kg poteter
  • ca. 4ss hakket løk
  • ca. 50ml olivenolje
  • 4-5 egg
  • ½ ts salt
Fremgangsmåte

Skrell potetene og kutt til terninger. Varm opp oljen godt i stekepannen og ha i poteter og løk. Rør til alt er godt dekket av olje. Ha på lokk, senk varmen og stek potetene møre uten å bli brune. Her lønner det seg å røre ofte. Hakk gjerne litt ekstra i potetene så de deler seg ennå litt mer. Når potetene er møre (ca. 15 min.) heller du overflødig olje av (spar den) og legger potetene og løken i en bolle.

Pisk sammen eggene og tilsett saltet. Hell eggemiksen over potetene og rør godt til eggene har "festet seg" til potetene. Hell oljen du har spart tilbake i pannen og varm den opp. Hell i potet- og eggemiksen og la den sette seg (svak varme her). Bruk gjerne stekespaden til å "runde" kantene på omeletten. Rist pannen ofte for å hindre at omeletten setter seg fast i bunnen. La steke i ca. 15 min.

Legg et fat oppå pannen som et lokk og "snu" omeletten over på det, hell litt mer olje i pannen og skli den deretter over i pannen igjen. Stek ca. 10 min. Skli den over på fat igjen, og den er klar for servering.

Tips:
Tortillaen er også veldig god kald. Spar evt. rester.