Vis enkelt innlegg
Gammel 04-01-11, 22:08   #17
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Spesial"-mat eller "vanlig" mat?

Jeg skjønner godt hva trådstarter mener og prøver å leve etter det selv.

Jeg har en eldre kokebok, skrevet av forfatteren Annik Saxegaard, under pseudonymet, Cara Mell. Der har hun et helt kapittel om å lage mat til gjester med magesår. Hun begynner med å beskrive et ubehagelig middagsselskap der vertinnen har laget en alminnelig middag, og så laget noen "spesialting" og bruker masse tid på å peke ut for den med magesår hvilken mat h*n kan spise. Og så går hun over til hvor lett det faktisk er å lage et helt måltid som den magesyke kan spise sammen med alle de andre, uten at det lages noe ståk av det. Og det er nettopp det å bli "normalisert" som er viktig, også for den som har spesielle behov når det gjelder mat.

Om jeg inviterer en vegetarianer til middag, Så er middagen vegetarisk. Eventuelt av typen buffet, slik at vegetarianeren ikke sitter og spiser det som de andre regner som tilbehør.

Om jeg har en gjest som har cøliaki, så lager jeg middagsmat uten gluten. Det koster ikke mye (selv om jeg holdt på å gi datteren til Syrin hønsefrikasse en gang. Jeg besinnet meg i tide). Om jeg har bakt to brød til en lunsj så holder det å gi beskjed til de som trenger å vite det hvilket som er glutenfritt. Ogsåvidere.

Jeg ser poenget med å ikke lage et veldig stort styr ut av en matallergi. Om det kan forhindres.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat