Vis enkelt innlegg
Gammel 05-01-11, 23:40   #14
Høyt&Lavt
Stabilt ustabil...

Høyt&Lavt sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 5
Høyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvorfor gjesper vi?

Svarer på HI-spørsmålet, jeg.
I logopedverdenen er en gjesp uvurdelig viktig. Man skal aldri kvele en gjesp, og man skal gjerne avslutte med et lite sukk, og la gjerne armer og resten av kroppen delta i gjespen; fordi i logopedverdenen betyr en gjesp avspenning i muskulaturen i hals/stemmebåndsregionen, noe som er å anse som reine terapien for slitne, anstrengte muskelgrupper i forbindelse med stemmebåndene. Og er man f eks hes, er dette en VIKTIG del av behandlingen til bedre stemme....

og om noen har ramlet litt av, klødd seg litt i hodet, eller gjespet hittil i innlegget, jaja, så er altså dette det jeg har blitt fortalt av mine logopeder, når jeg har gått til behandling i 3/4 år. Avslapningsøvelser for hlasen og stemmebåndene, rett og slett.