Vis enkelt innlegg
Gammel 06-01-11, 09:58   #1
Cuyahoga
etterpåklokest

Cuyahoga sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Selge bil - hva må jeg gjøre?

Jeg skal selge en bil for om lag 40 000,- Jeg tror den er ganske lettsolgt.

Men hva bør jeg huske, og hva må jeg gjøre?

Her er det jeg har tenkt så langt:

1) Vaske bilen… Kjører jeg den bare inn i en bilvask? Jeg har aldri vasket en bil i mitt liv, nemlig. :insert bortskjemt skjuske-smiley: Trenger det være mildvær? Hvilke bensinstasjoner har en gunstig korrelasjon mellom kvalitet og pris på bilvask?

2) Sette inn annonse på Finn. Hva må jeg legge med bilder av? Hva må jeg huske og skrive i annonsen?

3) Hva når noen kommer for å se på den? Jeg vil at den som kjøper skal ha prøvekjørt den først, og det regner jeg med de aller fleste også vil? Skal jeg sitte på når de prøvekjører? Jeg er lite gira på å slippe løs ukjente i en bil som er forsikret på meg. Hva forventes det at jeg skal kunne fortelle om bilen? Jeg kan legge fram serviceheftet, utover det har jeg pinlig lite peiling.

4) Selve salgssituasjonen. Her lurer jeg på mye! Finnes det en standardkontrakt jeg kan ta utgangspunkt i? Bør det være med en formulering om ”selges som forevist”? (Det er tross alt en over ti år gammel bil, og selv om jeg ikke vet av feil på den, så er det ikke helt usannsynlig at noe dukker opp. Jeg er lita gira på masing og klaging fra ny eier i ettertid.) Hva med betaling? Hvordan løser jeg det slik at jeg vet at pengene er på min konto før ny eier får nøklene, samtidig som ny eier ikke er bekymret for å betale for noe hun ikke får? Hva med forsikringen? Ringe forsikringsselskapet og ta av forsikringen samme dag? Andre ting?

Hva har jeg glemt? Hvilke feller kan jeg gå i? Verden gikk virkelig ikke glipp av en knakende god bruktbilselger da jeg gjorde mine karrierevalg.

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat