Vis enkelt innlegg
Gammel 08-01-11, 14:12   #6
Slettet bruker
Passiv

Standard

Sv: Ikke bare inkompetanse

Opprinnelig lagt inn av Ulvefar, her.

..men tydeligvis ren svindel.
Nå er ikk Fp stedet hvor flest trenger å vite det akkurat, men jeg klarer likevel ikke å la være å legge ut en lenke til denne artikkelen. Denne lederen i BMJ tar for seg hvordan Wakefield må bevisst ha forfalsket dataene han brukte for å "vise" at MMR-vaksinen forårsaket autisme hos barn.

Så ikke bare er "funnene" hans tilbakevist i større studier, men det var altså ikke bare slump eller inkompetanse som lå til grunn i utgansgspunktet, men at Wakefield jobbet for en gruppe som ville saksøke vaksineprodusenter i USA. Noe de lot gå utover alle de barna som ikke fikk vaksinen pga unødvendig skremte foreldre. Noen av disse barna har dødd eller fått varige skader av sykdommer de ikke hadde trengt å få. Hvis det finnes et eget helvete for svindlere som utgir seg for å være forskere så vil Wakefield tilbringe evigheten sammen med Lysenko & co.

Jeg håper dette blir et eksempel som faktisk får som resultat at man ikke hiver seg på bølger med useriøs og lite dokumenterte påstander som påstås å være forskning inntil man faktisk har fått påstandene bekreftet. Men jeg frykter at neste gang en eller annen gjøk slenger frem en påstand så vil fortsatt masse foreldre gamble med ungenes helse og egen helse - "for sikkerhets skyld". :desillusjonert:

Svar med sitat