Sv: Ikke bare inkompetanse
Jeg omtaler ikke autisme som en enkelt sykdom. JEg bruker autistisk atferd da autisme bare er en beskrivelse av personen oppførsel.
Tilstander som kan gi autistisk atferd:
A:
Kromosom feil:
1p36
cri du chat syndrom
prader willi
angelman syndrom
smitt-magemos syndrom
B:
Feil ved nukleotider/nukleosider:
PRPP - Purin og pyrimidine syntasen er forstyrret
Feil i AMP syntesen
Rett syndrom
Histidinemia - "forstyrret" figlu, thf ++ kan og lage problemer med puriner
Hopper over C fordi det er så komplisert..
D:
Energi leverings problemer..
Feil/mangler i hvordan kroppen lager/håndtere energi på fra ADP til ATP, GDP til GTP.
Kreatinin forstyrrelse
CRTR genet er ødelagt
Dette er noen årsaker som kan gi autistisk atferd..
Andre årsaker som en del leger behandler er:
Oksidativt stress pga dårlig glutathine metabolisering, inflammasjon i tarm (ofte med dysbiose), for mye oksidert, gsh, høyt cytokine nivå som gir utslag i dårlig metyling i metionin syklusen som gjør metionin om til sam - sah - homocysteine og så tilbake til metionin.
Er det lite b12 fungere ikke folat skikkelig og da kommer heller ikke hcy tilbake til metionin. For at sah skal blir til hcy må adeonsin gruppen vekk, da trengs ADA som også trenger ddp4/cd26. DPP4 er enzymet som bryter ned gluten/kasein og flere studier viser at barn emd autistisk atferd blir bedre ved diett. Det finnes også to ADA enzymer, hvor den ene bare virker 80% så bra som den andre. En studie viste at flere med asd hadde ada2 enn nt personer.
Jeg kan skrive lenge om dette..
Ønsker folk linker til studiene jeg har skrevet her så får dere sende meg en mail så skal jeg scanne inn.
ASD er et utrolig spennende område. Noe vet vi, men 99% vet vi ikke.
Det er forskjellige meninger, det vil det alltid være.
Faktumet er det at autisme diagnostiseringen har økt ekstremt de siste 30 årene. Siden det ikke er noe som heter en genetisk epandemi må det være noe i miljøet som også trigger.
Det er ikke 1 ting alene som utløser autisme, det er kompliserte sammensatte årsaker som involere hele kroppen.
Norge henger etter på forskningen, men det kommer seg.
Det letes etter 1 enkelt gen som forårsaker autisme, det vil nok aldri finnes. Jeg har lyst å skrive hvorfor men skal la være siden jeg ikke har vitenskapelig bevis og studier bak det så jeg lar være.
Undersøker man 100 forskjellige barn vil man kanskje få 100 forskjellige svar. Ingen er like. Noen har hovedproblem med metionin, noen har ikke dpp4, noen har dysbiose, noen har infeksjoner i kroppen, noen har inflammasjon i magen. Hos noen så blir ikke adp omgjort til atp.
Noen opplever bedring med metylcobalamin sprøyter, noen opplever bedring ved scd diett, noen har feil ved pst enzymet og opplever bedring på lav fenol diett, noen har dysbiose og blir bedre ved behandling av det. Mange blir bedre på gluten/kasein fri diett - Dette har til og med norske myndighter innsett og dermed gitt ut brosjyre.
Nok for denne gang 
|