Sv: Ikke bare inkompetanse
Opprinnelig lagt inn av m^2, her.
Jeg tror du setter fingeren på det som er det enorme problemet i denne forskningen, Katta. Satt på spissen så mener den ene leiren mener det _er_ påvist en slik sammenheng (selv uavhengig av Wakefield), mens den andre leiren mener det ikke er påvist en slik sammenheng. Og de mener begge å kunne underbygge det de mener med forskningsresultater.

Men dette blir vel bare tull? Skal det ikke være nokså enkelt da? Man teller opp et antall titusener av barn, sorterer de i vaksinert eller ikke vaksinert og ser om det er overrepresentasjon av autister i den ene bunken?
Jeg heller mot at sålenge man ikke har et tall som forteller akkurat dette så er det en del som tyder på at så ikke er tilfelle - all den tid det der ville være et gullkort for vaksineskeptikerne.
Også er jeg enig med Katta. Om man flagger en teoretisk sammenheng igjen så ender man med en gjeng foreldre som ikke vaksinerer - og det er ihvertfall helt sikkert at disse barna vil få en overrepresentasjon av andre alvorlige sykdommer som også er farlige. Informasjon til hele befolkningsgrupper er komplisert.
|