Sv: Ikke bare inkompetanse
Kamp: jeg tror at på akkurat dette forumet kan du være sikker på at majoriteten forstår både at autisme er ikke bare en diagnose, men flere ulike diagnoser basert på adferdskriterier, at det finnes flere utgaver og at autistiske trekk kan være en liten del av et større syndrom.
Men jeg blir litt stuss når jeg leser det du skriver. For det er ingen tvil om at du har lest mye om dette, likevel virker det som du mangler en slags grunnforståelse av hvordan forskning på risikofaktorer foregår. Tilgi meg om det ikke stemmer. Men du sier at man bare forsker på en og en faktor for å finne den ene årsaken som forårsaker autisme. (ikke sitat, min forståelse). Dette er direkte feil. Men ja, når man skal finne ut om ulike faktorer har noe å i for utvikling av en sykdom, isolerer man så godt man kan og undersøker en og en, ellers blir det jo umulig å si noe som helst ut fra resultatene. Så hvis man skal undersøke om for eksempel røyking i svangerskapet øker sannsynligheten for astma hos barn, tilstreber man å finne to grupper som er helt like med unntak av røyking i svangerskapet. Og så bruker man statistiske hjelpemidler for å finne ut som gruppene har noen forskjell.
Mens jeg skriver her, slår det meg at det du kanskje mener er at for å isolere risikofaktorer må man også definere sluttpunkter, og det er ikke helt enkelt med autisme siden det er en adferdsbeskrivelse og at man dermed får en samlesekk med ulike sykdommer som kan ha mer eller mindre ulik påvirking av forskjellige risikofaktorer. Hvis det er det du mener, er jeg helt enig. Men jeg synes likevel man skal være veldig forsiktig med å i det hele tatt nevne vaksiner og risikofaktorer for autisme i samme setning med mindre man har ordentlig belegg for at det er noen sammenheng fordi det får så store konsekvenser på befolkningsnivå. For det er ikke alle om skjønner at vaksiner da snakkes om på linje med konserveringsmidler, kvikksølv i vannet, gasser i for tette hus, røyking i svangerskapet,infeksjoner og mangel på sådanne, klimaendringer og kostholdsfaktorer. Idet vaksiner nevnes i den sammenhengen, er det bare det ganske mange mennesker ser.