Vis enkelt innlegg
Gammel 24-02-07, 21:42   #1
Erica
Hekta

Erica sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Regjeringens forslag om utvidet pappaperm

Regjeringen foreslår å utvide svangerskapspermisjonen ved å utvide den obligatoriske pappa-kvoten med 2 måneder, slik at den blir 3,5 måneder. Utvidelsen kommer i tillegg til den permisjonen som allerede er nå, slik at den ikke spiser av felleskvoten.

Jeg synes dette er et strålende forslag. Og begrunnelsene for dette er:

1. JA til lengre permisjon, så vi får mer tid med våre små før det blir full fart med jobb og barnehage.
2. Bra at det ikke tas av felleskvoten, for jeg mener at familien må selv kunne velge hvordan de vil disponere de 10 - 10,5 månedene som er nå etter fødsel. Dette pga ammingen. (fullamming i 6 måneder + en del måneder til å komme inn i skikkelig rutine på annen mat)
3. Mer tid til far er bra. Det er etter min mening en glimrende måte å få foreldrene mer likestilt på omsorgsfronten.(og det er bra fordi det ikke går på bekostning av amming.)
4. Min store kjepphest er at jeg mener det er veldig viktig at far har ALENETID hjemme med barnet, både for å knytte sterkere bånd til barnet sitt og for å fullt ut forstå hva det innebærer å være hjemmeværende.

Jeg synes ikke det er noen god løsning at mange familier velger at mor tar ut ferie mens far har pappa-perm. Jeg tror ikke det var intensjonen med fedre-kvoten. Mange som løser permisjonen slik ender opp med at mor fortsatt tar hovedansvar hjemme, og far får ikke prøvd seg alene på hjemmebane uten at mor blander seg. Jeg tror ikke dette er noen god løsning hverken likestillings-messig, eller for barna. Med dette forslaget får far så mye permisjonstid at for de fleste må mor jobbe i denne perioden. Og det synes jeg er veldig bra.

Selv om jeg er ferdig med svangerskapspermisjoner så håper jeg virkelig dette forslaget blir noe av.

Erica er ikke aktiv   Svar med sitat