Vis enkelt innlegg
Gammel 13-01-11, 18:41   #2
konsulenten
Passiv

Standard

Sv: Jeg trenger hjelp med stuebelysning!

1. Hengende lampe over spisestuebordet som gir nok lys og ser pent ut, både når bordet er slått sammen til 190 cm (til daglig) og 3 m (til fest).

Hva med flere pendler hengende ved siden av hverandre? Evt. i skinne om du vil (det gir deg litt fleksibilitet ift å få lampene midt over bordet om du flytter litt på det).

2. Generelt lys i salongdelen, som er godt nok til å hekle, lese og leke i.

Du trenger generelt lys som gjør at du ser nok til å bevege deg rundt uten å snuble i møbler og sånt. Arbeidslys må komme i tillegg, og det plasserer du der du trenger det ellers må du flombelyse hele stua. Sett f.eks. en stålampe med godt lys ved den plassen du pleier å hekle eller lese. Generelt lys kan du få på mange måter. Skal se om jeg finner noen bilder.

3. At lyset ikke blir flatt.

Jeg er ingen ekspert, men jeg tror det vil hjelpe det du har sett at mange andre har - nemlig flere ulike lyskilder (stå/vegg/bordlamper) rundt omkring istedet for noen få hengende i taket.

4. At det ikke blir så mange lamper at det blir (enda mer) rotete.

De som har peil sier at det er lyset man skal se, ikke lampene. Det kan være kult med en og annen sprek lampe som blikkfang, men for øvrig velge diskrete utgaver.

Svar med sitat