Vis enkelt innlegg
Gammel 18-01-11, 19:55   #11
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilke instrumenter er vanskelige å spille?

Opprinnelig lagt inn av Didjeridust, her.

Er fyrst og fremst blåseteknikken eg tenker på som litt vanskeleg på tverrfløyte i høve til t.d. sax/klarinett. Elles er intonasjon og ev. mangel på gehør ei utbreidd utfordring på tverrfløyte - det har i alle høve øyrene mine fortalt meg i tidligare tiders korpserfaringar. Eg har lete meg fortelja av erfarne fløytistar at ein må endra vinkelen mellom munnstykke og lepper alt etter kva tonar ein spelar om det skal verta reint.

Jupp. Men så har du også det urettferdige faktum at jo dyrere fløyte, jo mindre må man justere. Det koster endel å lage instrumenter hvor tonene er helt jevnt fordelt.

Men gitt at man har litt gehør og ei brukbar fløyte er ikke det der så himla vanskelig. Man lærer fløyta si å kjenne slik at man vet hvordan man må bevege munnen for å treffe riktig.