Sv: Går du på sirkus? Hva med dyreparker?
Skremmern: Jeg har ikke tid til å svare utfyllende, men jeg ville bare prøve og gjenta poenget mitt.
Jeg personlig bryr meg ikke om dyrene blir laget pels av, mat av, brukt til underholdning, kos eller forskning - så fremt de har det bra. Jeg mener det er mulig å sikre et bra dyrevern - uavhengig av hva "bruksområdet" er. Forskning er kanskje unntaket. Jeg mener at dyrehager er et utmerket eksempel på det. Tidligere var dyrehager rene fengslene for dyrene og i en av dyrehagene jeg har vært, mener jeg enda det var slik (Østersund). Men jeg har også vært i Polar Zoo, som jeg mener er helt OK for dyrene. Dyrene har bra areal, mulighet for å skjerme seg, de yngler (typisk tegn for dyr i fangenskap at de har det bra) og de opptrer adekvat for sin art.
Jeg mener at sirkus, pelsdyrnæring, husdyrhold er på akkurat samme måte. Vi bør ikke angripe selve konseptet sirkus, men konsentrere oss om at dyr i sirkus får det bra.
Når jeg trekker sammenligning med andre arter (som feks kyr i bås hele vinteren) er det ikke for å si at: "Gud, vi tortuerer jo kuene, hvorfor ikke torturere elefantene?". Jeg bruker dette for å sette spørsmålstegn ved de kriteriene som du mener må oppfylles for dyrevelferd (det var du som brakte kyrene inn i diskusjonen, ved å si at de gikk ute og gresset og det var OK. Dette stemmer ikke med min opplevelse - som riktignok er gammel - av husdyrhold. Jeg tok altså opp vilkårene for husdyr fordi du brakte kyr og høns på bane. Ikke fordi jeg mener at husdyrhold generelt er så ille at alle bør bli vegetarianere.)